Dyskopatia – opisywana jako wypadnięcie jądra miażdżystego krążka międzykręgowego, to stan patologiczny powstały na skutek zmian wrodzonych, nadmiernego obciążenia, stanów zapalnych lub urazów.
Uwypuklenie jądra miażdżystego powoduje ucisk i drażnienie korzeni nerwów rdzeniowych, rdzenia kręgowego lub innych struktur kanału kręgowego.
Dyskopatia bardzo często objawia się:
– bólem o różnym charakterze i nasileniu, najczęściej tępym, zaczynającym się w okolicy lędźwiowej, promieniującym wzdłuż tyłu uda, boku goleni, aż do stopy,
– zaburzeniami czucia powierzchniowego, drętwieniem lub mrowieniem w kończynach,
– niedowładem określonych grup mięśni,
– wzmożonym napięciem mięśni przykręgosłupowych.

Rwa barkowa – charakteryzuje się występowaniem bólu, który promieniuje od karku do kończyny górnej (do ramienia, przedramienia oraz palców). W zależności od tego, na jakim poziomie kręgosłupa szyjnego jest uszkodzenie, ból objawia się po innej stronie kończyny.

Oprócz bólu mogą występować również zaburzenia czucia – przede wszystkim mrowienie oraz pieczenie, czyli parestezje. W niektórych przypadkach dochodzi do osłabienia siły mięśniowej – słabszy jest uścisk dłoni, utrzymanie przedmiotów w chorej ręce może sprawiać problem. W bardziej zaawansowanych stadiach choroby mogą występować niedowłady w kończynie górnej.

Rwa kulszowa – charakteryzuje się silnym, przeszywającym bólem promieniującym od dolnych partii pleców (lędźwi, okolic kości krzyżowej) lub pośladków do tylnej lub bocznej części kończyn dolnych, często aż do stopy. Rwa kulszowa powoduje również drętwienie nogi, cierpnięcie, mrowienie (parestezje). Z reguły ból jest jednostronny, jednak zdarza się, że promieniujący ból odczuwany jest po dwóch stronach ciała. Często bólowi towarzyszy silny skurcz mięśni tułowia, który może prowadzić do wykrzywienia tułowia i miednicy.

Zaburzenia czucia – to dysfunkcja powodująca zaburzenia zdolności odbierania przez organizm różnego rodzaju wrażeń zmysłowych. Zaburzenia czucia mogą się objawiać pod postacią piekącego bólu, mrowienia, drętwienia, przechodzenia prądu czy rwania. Najczęściej są wynikiem ucisku nerwów rdzeniowych lub będących w dysfunkcji receptorów – zakończeń nerwowych, pozwalających odbierać bodźce mechaniczne, termiczne lub chemiczne. Nerwy mogą być uciskane między innymi przez elementy kręgosłupa lub nadmiernie napięte mięśnie szkieletowe. Czasem zdarza się, że ucisk powodują narządy wewnętrzne.