Bóle mięśni mogą być powodowane przez szereg różnego rodzaju urazów. Najczęściej jest to uszkodzenie włókienek mięśniowych, z których mięsień jest zbudowany. Do tego typu urazu dochodzi, gdy mięsień zmuszony jest do wykonywania energicznej i ciężkiej pracy bez wcześniejszej rozgrzewki. Równie często jest to efekt zbyt dużego wysiłku, podjętego po dłuższej przerwie od aktywności fizycznej. Ból w tym wypadku obejmuje te grupy mięśniowe, które najbardziej zaangażowane były w wykonanie aktywności fizycznej. Czasami ból może powodować sklejenie się włókien mięśniowych lub poszczególnych mięśni leżących blisko siebie.

Wszystkie dolegliwości bólowe mięśni bardzo często powodują ograniczenie ruchomości stawu, na który działają.

Bóle stawów mogą być spowodowane urazem mechanicznym bądź też rozwijającym się w organizmie stanem zapalnym sygnalizującym chorobę. Zazwyczaj oprócz istniejącego bólu powstałego w konkretnym miejscu występują także dolegliwości otaczających go struktur (więzadła, ścięgna, kaletki maziowe).

Częste objawy towarzyszące to obrzęk, zaczerwienienie, zaburzona ruchomość czy zwiększona temperatura danej okolicy.

Skręcenie to uraz polegający na przekroczeniu fizjologicznego zakresu ruchu w stawie. Skręcenie w zależności od stopnia może skutkować naciągnięciem struktur stabilizujących (torebka stawowa, więzadła), ale także ich rozerwaniem. W najgorszym przypadku może dojść do oderwania się więzadła od kości wraz z jej kawałkiem.

Skręcenie może skutkować silnym bólem i obrzękiem a nieleczone może powodować dużą niestabilność stawu.