Bóle pleców – osteopatyczne metody leczenia

Ból pleców może być wynikiem działań wielu czynników. W zasadzie na każdym odcinku kręgosłupa może pojawić się uszkodzenie  i tym samym powodować ból. Często nie zdajemy sobie sprawy, że bóle pleców mogą być także spowodowane zaburzeniami w innych partiach ciała jak na przykład w płucach, nerkach czy żeńskich narządach płciowych.

Łatwo można zauważyć, że potoczny ból pleców nie jest tak jednoznacznie prosty do rozpoznania. Kluczowym krokiem w leczeniu bólu kręgosłupa jest właściwa diagnoza, która powinna zostać sporządzona holistycznie. Taką możliwość proponuje osteopatia, która przy ocenie sytuacji bierze pod uwagę wszystkie możliwe okoliczności wystąpienia problemu, między innymi czynniki psychospołeczne, duchowe jak i fizyczne. Osteopatia kieruje się mottem przewodnim, który odwołuje się nie tylko do przyczyn powstawania dolegliwości oraz miejsc bólu, lecz skupia się na całym obrazie, który tworzy pacjent. Przy konstruowaniu diagnozy, osteopaci sprawdzają wszystkie możliwe aspekty wzajemnego powiązania ciała i możliwych na tym poziomie wszelkich nieprawidłowości, koncentrują się na poprawie funkcji i struktury pacjenta, dążąc do prawidłowego wzorca ruchu, a także poszukują takich metod i technik leczenia by móc uruchomić w organizmie siły niezbędne do samoregulacji i do samoleczenia.

Osteopatyczny plan leczenia bólu kręgosłupa

Celem terapii osteopatycznej jest rozwiązanie problemów w organizmie, tak aby zmniejszyć ryzyko ponownego ich wystąpienia w przyszłości. Warto zwrócić uwagę również na aspekt dotyczący właściwej pracy układu ruchu, który przyczynia się do poprawy pracy układu nerwowego, układu krążenia oraz układu immunologicznego, dzięki temu zmniejsza dolegliwości bólowe, stany zapalne i ograniczenia w organizmie. Osteopatyczny plan leczenia kręgosłupa obejmuje także korekcję postawy ciała, bowiem bez wspomnianego elementu proces leczenia będzie w dużym stopniu ograniczony. Zarówno postawa siedząca jak i stojąca wymaga należytego przygotowania. Przy pozycji siedzącej powinniśmy pamiętać o odpowiednim doborze oparcia dla pleców, a szczególnie należy pilnować przerw w trakcie wykonywania pracy. Przerwy powinny trwać kilka minut podczas których zaleca się wykonywać proste ćwiczenia, mające na celu mobilizację unieruchomionych partii ciała. Natomiast przy postawie stojącej starajmy się rozłożyć ciężar ciała na obie nogi. Dzięki temu nasz kręgosłup zachowa naturalną i prawidłową krzywiznę, a ponadto pomoże utrzymać głowę w właściwej pozycji. Co jeszcze możemy zrobić dla naszego kręgosłupa? Otóż, postarajmy się pamiętać o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Nie tylko mięśnie potrzebują optymalnego nawodnienia by móc dobrze pracować, również prawidłowe nawodnienie jest niezbędne dla dysków międzykręgowych, gdyż w przeciwnym wypadku szybciej ulegają degradacji. Stąd właśnie zaleca się pić dużo wody, należy jednak unikać substancji moczopędnych takich jak kawa czy herbata. Oprócz nawodnienia, dla zdrowego kręgosłupa ważna jest regularna aktywność fizyczna, która powinna być dopasowana do wieku, kondycji i płci. Współcześnie poleca się ćwiczenia ogólnorozwojowe, jednakże zanim rozpoczniemy przygodę ze sportem powinniśmy skonsultować się z fachowcem, który pomoże nam dobrać odpowiednią aktywność fizyczną.