Rwa kulszowa – osteopatyczne metody leczenia

Rwa kulszowa obejmuje zespół objawów spowodowanych uciskiem bądź podrażnieniem nerwu kulszowego lub korzeni nerwowych. Przyczyny jej wystąpienia nie są jednoznaczne, a od odpowiedniej diagnozy zależy sukces w terapii osteopatycznej.
Na nerw kulszowy składają się korzenie nerwowe, które posiadają swój początek w odcinku lędźwiowym i krzyżowym kręgosłupa. Z tego miejsca ciała nerw kulszowy biegnie wzdłuż tylnej części kończyny dolnej aż do palców stóp. W przypadku ucisku ból może promieniować od kręgosłupa, przez pośladek aż do stopy. Pacjenci opisują ból jako tępy, piekący dający ogromny dyskomfort. Dodatkowo, oprócz bólu występują także zaburzenia czucia, drętwienie a w bardzo poważnych przypadkach zaburzenia funkcjonowania objawiające się niedowładem mięśni.
Tak jak już wspomniano wcześniej nerw kulszowy jest bardzo długim nerwem, stąd wiele miejsc na jego przebiegu może spowodować podrażnienie lub stan zapalny.

Do najczęstszych przyczyn podrażnień nerwu kulszowego zalicza się:

• Przepuklinę krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
  • Zwężenie otworów międzykręgowych,
  • Zmiany zwyrodnieniowe oraz stany zapalne stawów kręgosłupa,
  • Nadmierne napięcie mięśni zwłaszcza mięśnia gruszkowatego,
  • Dysfunkcje narządów jamy brzusznej,
  • Urazy dolnego odcinka kręgosłupa,
  • Ciąża, która może przyczynić się do zmiany ustawienia miednicy oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Objawy rwy kulszowej pojawiają się nagle. W przeważającej większości rwa kulszowa doskwiera osobom, które przez wiele lat zaniedbywały i bagatelizowały swój stan zdrowia, przede wszystkim zabrakło regularnej aktywności fizycznej, w zamian za to pojawiła się nadwaga przy siedzącym trybie życia. Nadmienione czynniki negatywnie wpływają na siłę i wytrzymałość mięśni, a ponadto co istotniejsze w znaczący sposób ograniczają ruchomość kręgosłupa, a także mobilność stawów biodrowych. I rzec byłoby można, że dzięki aktywności fizycznej możemy zagwarantować sobie zdrowy kręgosłup. Owszem możemy, aczkolwiek przy wykonywaniu jakichkolwiek czynności fizycznych nie należy lekceważyć nawet najmniejszych kontuzji, bowiem każda z nich powinna być właściwie rozpoznana i przepracowana, w przeciwnym wypadku może ona znacząco wpłynąć na sposób poruszania się, a z kolei każda zmiana w mechanice ruchu, może doprowadzić z upływem czasu do powstania przeciążeń, które chociażby przeistaczają się w rwę kulszową.

Osteopatyczne leczenie rwy kulszowej

Osteopaci przede wszystkim skupiają się na zlokalizowaniu źródła bólu, aby go skutecznie uśmierzyć stosują techniki odbarczające korzeń nerwowy oraz wprowadzają drenaż z okolic krążka. W dalszych krokach leczenia dołącza się ćwiczenia, mające na celu delikatną mobilizację stawów przy jednoczesnym rozluźnieniu tkanek miękkich. Dzięki wieloaspektowej terapii osteopatycznej pacjent odzyskuje sprawność fizyczną. Jednakże proces leczenia nie powinien zakończyć się na uśmierzeniu bólu, lecz na odnalezieniu źródeł problemu, tak aby w przyszłości nie dopuścić do nawrotu rwy kulszowej.